niedziela, 15 stycznia 2012

Zacznijmy od śniegu

W Kabulu spadł śnieg. Na oko jakies 20 centymetrów w ciągu jednej nocy. Jest pięknie. Jak na starych obrazkach rysowanych dla dzieci, przedstawiających zimę.
Śnieg spadł i zaczęły się zabawy integracyjne w wersji afgańskiej. Dziewczyny "z marketingu" - trzy dziewiętnastolatki, zaczęły rzucać w moje okno śnieżkami. To ja fru i na dół. To była ostra wymiana ognia, którą skońcyłyśmy śmiejąc się kompletnie białe. Było bardzo fajnie i niesamowite jest to, że im się chce bawić. Po prostu skrzyknąć redakcję i wyjść na śnieg.
Po chwili, znowu,
- Alex, come. - zachęcają - We four Masoud - wszystkie rzucamy w Masouda - brata szefa. Oczywiście dołączyli się chłopaki z dołu - Dj-e i reszta produkcji i po chwili mieliśmy wojnę chłopaki na dziewczyny. Poczułam sie jak w podstawówce tylko dostałam trochę mocniej :D. Śnieg się bardzo dobrze klei, bo jest w moarę ciepło więc śnieżki były jak marzenie. Wyszło słońce i już w moim biurze jest powyżej zera.

Dziś w nocy ma być minus 14, a nie ma prądu... będzie zabawnie. Całe szczęście, że idę dziś na tango do jednej z ambasad, to może chociaż trochę się dogrzeję. Dziękujcie losowi za centralne ogrzewanie. Lub jakie kolwiek ogrzewanie. Pamiętacie ten bój w palcach u stóp, kiedy przemoczycie buty w górach, a potem trzeba iść dalej? Ja mam to uczucie w pakiecie z moją afgańską kompanią do śnieżek - nie ma gdzie sie ogrzać.

Przedwczoraj byłam na wycieczce nad jezioro razem z ludźmi z Aiesec Kabul. Jezioro jest położone trochę wyżej w górach. Generalnie taki mały ośrodek wypoczynkowy niedaleko Kabulu - restauracyjka, hotel. Widok na wodę, góry, i WIELKĄ reklamę etisalat (operator komórkowy) na drugim brzegu. Etisalat jest wszędzie i będzie go jeszcze więcej, bo już jest wszędzie. Wyjazd za miasto uzmysłowił mi że ja naprawdę jestem w Azji. Te góry. Nie widziałam jeszcze takich gór. Są łyse. Kamieniste. A te dalsze - wysokie, pokryte śniegiem.

W kawiarni zamówiliśmy SHIR COFFEE - super kawę z mlekiem oraz MEGA zupę z kurczaka z chilli. A także shishę, która miała niesamowity smak, a jednocześnie tytoń był tak mocny, jak nigdy w Polsce. I tak smaczny. Świeży. Miętowo jałbkowy. Rozmawialiśmy o rzeczach ważnych i nie ważnych i było dobrze. Prezydet Aisec Kabul zaskoczył mnie mówiąc "Nie traktuj nas jak Afgańczyków. My jesteśmy z Aiesec. Znamy twoją kulturę. Czuj się z nami swobodnie.". Takie zapewnienia spowodowały, że po raz pierwszy zaczęłam się z nimi kontrolować.

Dowiedziałam się od nich czegoś o czego istnieniu nie wiedziałam. ISLAMIC BANKING. Bardzo interesująca koncepcja, dla religijnych muzułmanów. Według Koranu - podobno - czerpanie zysku z oszczędności jest haram. Pod dłuższej dyskusji zgodziliśmy się, że haram, to to co katolicy nazywają grzechem. Dlatego właśnie jako dobry muzułmanin wpłacam kasę na konto i nie mam od tego odsetek, jednocześnie bank nie pobiera ode mnie żadnych opłat, ani procentów. No to jak zarabia bank? To proste bank inwestuje pieniądze pobożnych muzułmanów. I nie dzieli się z nimi zyskiem. Taka oto proszę koncepcja. Muszę dowiedzieć się wiecej na ten temat.

Co więcej usłyszałam niezapomniane przysłowie. Po polsku będzie niezgrabne, ale spróbujmy:
Kiedy człowiek staje się bogaty, razem z pieniędzmi przychodzą cztery drewna. Dwa pierwsze wchodzą w oczy i człowiek przestaje widzieć innych ludzi, starych przyjaciół, dwa drugie wchodzą w uszy i człowiek przestaje słyszeć co do niego mówią. Aż w kolejnym momencie przychodzi bieda z piątym drewnem. Cztery pierwsze wypadają i człowiek myśli - czemu nie pomogłem tamtym, kiedy byłem bogaty? Bieda przychodzi z piątym drewnem które no cóż "kołek w d....". Z cyklu mądrości afgańskie.

Po czym poznać, że mój szef przyszedł do pracy? Po tym, że w biurze nagle robi się cicho i powoli rozchodzi się specyficzny zapach perfum. Jestem pewna, ze trzyma je w biurku i rozpyla, żeby wszyscy wiedzieli, że przyszedł. He he he :D Perfumy są trzeba przestać blogować i brać się do roboty. Może już mój drugi komuter się naładował. W jedynym miejscu w którym jest prąd - radiowym studiu. Wszak, Kabul - nie-Kabul, śnieg nie-śnieg nadajemy 24h. :D

3 komentarze:

  1. Olu, z bankowością muzułmańską to nie do końca tak, bo właśnie jednym z najważniejszych elementów jest muszaraka - dzielenie się i zyskami i stratami. więc bank jak wchodzi z tobą w spółkę to współuczestniczy w kosztach i zyskach przedsięwzięcia. oprócz tego jest jak to w islamie bezwzględny zakaz ribhy - lichwy, co powoduje że wynajdują coraz to inne instrumenty finansowe żeby to ominąć. do tego oczywiście zakaz inwestowania i czerpania zysków z działalności haram - sprzedaży alkoholu, wieprzowiny, prowadzenia hazardu itp.w każdym kraju bankowość islamska trochę inaczej wygląda i nie jest tylko dla pobożnych, to coraz bardziej modne - np. w Wlk. Brytanii. wszystko dlatego, że zrobił się hype, że banki islamskie o wiele mniej ucierpiały podczas kryzysu (było tak rzeczywiście do pewnego momentu).tak ogólnie to jest coraz modniejszy temat w badaniach ... nie mam żadnych tekstów w PDF, ale co i rusz o tym słyszę na zajęciach. mogę tylko powiedzieć, że założenia się świetne i bardzo wzniosłe, ale wykonanie - to już odrębna historia. pozdrawiam, Hania. i trzymaj się tam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziekuje Haniu!W kolejnej notce zrobie update na ten temat. To jest naprawde interesujace, a malo ktory poznany przeze mnie afganczyk wie o tym cos wiecej. Jeden z moich znajomych skwitowal "to nie jest dla ludzi, ktorzy chca robic biznes" - bede jeszcze drazyc dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. drąż drąż, ja wreszcie bym to poznała nie od uniwersyteckich ściemniaczy tylko ludzi! więc pisz i drąż jak najwięcej :)

    OdpowiedzUsuń